Veckans tips

Sommar & Semester

Sol, värme, ledighet, ljumma kvällar det går inta att komma ifrån att denna årstid har det mesta. Men lite tips för att underlätta är aldrig fel, så här kommer några, dessa tips har jag ärligt lånat av min guru Olga Rönnberg.

Kall mat: Det är oftast enklast att få i sig mat som inte doftar när man har minskad aptit, det är även smidigt att ha med sig en låda med kall mat som inte behöver värmas. En sådan lunch kan till exempel vara en smörgås , mörkt fullkornsbröd med kallrökt lax, ägg eller rostbiff och keso.

Ät mindre men oftare: Det hjälper dig att få i dig den energi du behöver, men du behöver inte äta dig mätt, därav är mellanmål superviktigt i värmen.

Drick inte före måltiden: Inta gärna den största delen av vätskeintaget direkt efter måltiden, och drick gärna emellan måltiderna, det är för att inte fylla upp magsäcken och bli mätt fortare, vilket ökar chansen att orka äta mer mat.

Salt och syrligt stimulerar aptiten: Citronvatten, citrusfrukt, äpple och vinägrett stimulerar salivproduktionen vilket ger hungersignaler till hjärnan. Att börja måltiden med något salt kan höja aptiten att vilja fortsätta att äta, till exempel några salta mandlar, en ostbit kan hjälpa till.

Öka din fysiska aktivitet: Att vara ute och röra på sig såsom att promenera, cykla, springa eller köra ett gympass är gynnsamt för aptiten. Så nu klarar du sommar och semester och värme !

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *