Veckans tips

Sju myter om mat & träning

Jag hittade i en gammal tidning jag läste om dessa sju myter, om de är sanna eller falska. Du kanske själv har gått på någon eller några av dessa myter.

1″Sportdryck under passet ger mig mer ork och bättre resultat, falskt, många sportdrycker ger i stället mer kolhydrater än vad du gör av med.” 2 ”Jag behöver extra proteiner när jag tränar, sant & falskt, bygga muskler mer protein, normal träning så räcker det med att äta varierat.” 3 ”Om jag äter för lite kolhydrater presterar jag sämre, sant kolhydrater är kroppens främsta bränsle, men det du ska äta är goda och långsamma kolhydrater”

4 ”Jag måste äta precis före träningen för att orka” falskt, ät redan 1-2 timmar innan passet, annars har kroppen fullt sjå med matsmältning och du får ut mindre av passet.” 5 ”Jag bör äta inom en halvtimme efter träning” sant, kroppen är i nedbrytning efter ett hårt pass, ät så snart som möjligt efter passet.” 6 ”Jag bränner mycket fett om jag tränar före frukost” sant & falskt, har du ätit bra på kvällen innan så har du energi i musklerna, men tom mage kan göra att du inte orkar lika mycket, kanske ett ägg en timme före träning.” 7 ”Jag får starka ben av mjölk” falskt, goda levnadsvanor krävs för att få ett starkt skelett, inte bara mjölk, D-vitamin är en bra källa till starkt skelett, det finns andra källor till d-vitamin, fisk ägg, havre, soja, baljväxter och bland annat nötter.

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *