Veckans tips

Hälsobalansen

Jag tänker återkomma till den här boken igen, som kostrådgivare och livstilsrådgivare så är den här boken bland de enklaste jag har läst, enkel att följa, att bryta en eller annan vana är inte så svårt, lika lätt som att skapa en ny vana. Boken är indelad i 4 viktiga delar eller nycklar som författaren uttrycker sig. I varje nyckel finns fem förslag på vad du kan göra, de fyra nycklarna är: VILA, ÄTA, TRÄNA och SOVA.

VILA: 1. egentid varje dag, 2. skärmfri söndag, 3. Skriv en tacksamhets dagbok, 4. Utöva stillhet varje dag. 5. ät en måltid per dag vid matbordet utan telefon, surfplatta eller dator.

ÄTA: 1. Avnormalisera socker ( och rena smaklökarna). 2. Ät fem olika grönsaker varje dag. 3. Ät all mat inom ett ätfönster på 12 timmar. 4. Drick åtta glas vatten per dag. 5. Renodla maten och undvik livsmedelmed fler än fem ingredienser.

TRÄNA: 1. Gå minst 10.000 steg per dag. 2. Någon form av styrketräning två gånger i veckan. 3. Någon form av högintensiv intervallträning två gånger i veckan. 4. Inför ”rörelsemellanmål”. 5. Träna sätesmusklerna varje dag för att väcka dem till liv.

SOVA: 1. Skapa en helt mörk sovmiljö. 2. Tillbringa minst 20 minuter utomhus varje morgon. 3. Skapa en rutin för sänggåendet. 4. Låt hjärnan komma till ro. 5. Allt koffein före klockan 12.

Man börjar med att plocka ut två punkter ifrån varje nyckel och startar upp med de. Det blir en bättre balans, att uppnå balans leder till störst förbättring, som dessutom är hållbart. Detta ska fungera livet ut.

Jag tänker testa, testa du också.

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *