Veckans tips

Dina vänner, bakterierna

Det har skrivits mycket om dessa, länge och mycket och i början tänkte i alla fall jag att just ordet och innebörden klingade ganska negativt, jag tror att ni håller med. Bakterier som faktiskt är våra vänner, dom vill och gör oss bara gott – de stärker vårt immunförsvar – de minskar risken för allergier, exempelvis så visar forskning att behandling av probiotika hjälper mot jordnötsallergi, testa inte själv. – de påverkar vikten, vissa bakterier kan ”äta upp” en del av näringen, och det finns bakterier som gör att vi går upp i vikt. – de minskar risken för diabetes typ 2. – de gör att du mår bättre, ångest och depression går ofta hand i hand med en dålig tarmflora…..Det du kan göra för att få en schysst tarmflora är att fylla på med bra bakterier…..

  1. Ät mycket grönsaker, gärna till alla måltider.
  2. Minska mängden med gluten, det har en misstänkt negativ effekt på sammansättningen av tarmbakterierna, ät gärna havre, quinoa, ris, potatis och bovete i stället för vete.
  3. Yoghurt och kefir innehåller goda bakterier, jättebra frukost alternativ eller i dip eller såser.
  4. Undvik socker och sötningsmedel, de kan brytas ner till ämnen som påverkar tarmbakterierna, dessutom ger socker näring till de dåliga bakterierna.
  5. Mörk choklad och nötter, gärna mörk choklad och ihop med lite nötter så blir magbakterierna glada.
  6. Ät hellre fisk än kött, fiskolja ökar mängden bakterier som i sin tur påverkar vikt och socker omsättningen i kroppen.
  7. Frukt är gott och bra men innehåller en hel del socker, det räcker med två om dagen.

Det lilla kan göra mycket i längden och man kan ju starta med att gå ut sakta men säkert, det är ganska viktigt och lära sig saker och ting på vägen….. vi får inte glömma att vi ska ha med oss kroppen och tarmfloran länge till……

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *