Veckans tips

Bönfrossa

Bönor används idag i allt från tarmhälsa, dieter, bröd och efterrätter. Bönor är fulla av fibrer, proteiner och är mättande, du kan byta ut en del av det du äter till bönor, eller fylla ut exempelvis köttfärssåsen med bönor.

Svarta bönor kan du blanda med lök, paprika, lite balsamvinäger, olivolja, salt och svartpeppar.

Blandade vita bönor stora och små, med tomat, lök, spiskummin och paprikapulver.

Borlottibönor är smarrigt ihop med plommontomater, rödlök, oliver, citron, salt och peppar.

Edamamebönor är gott som snacks med bara lite havssalt på.

Jag hittade ett recept i tidningen topp och hälsa som jag testade, mumsig kladdkaka på svarta bönor: 230 gram svarta bönor, 10 torkade dadlar, 4 msk kakao, 4 msk flytande honung, 2 tsk vaniljpulver, 2 tsk bikarbonat, 100 gram smör, 150 gram 70-90 % choklad, 2 ägg, 1/2 dl kokos (valfritt).

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Skölj bönorna och mixa dem med dadlarna. Blanda i kakao, honung, vaniljpulver och bikarbonat. Smält smöret och chokladen. Vispa äggen fluffiga och vispa sedan ihop dem med smöret och chokladen. Blanda alltsammans och häll i en smörad och kokosströdd form ( om du gillar kokos). Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter, låt stelna och svalna innan du serverar.

Mums !

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *