Veckans tips

När Hjärnan går på högvarv

Jag vet inte riktigt hur ni känner men jag kan ofta känna att min hjärna jobbar på högtryck, utan att jag faktiskt är stressad, utan det är mera som att mina tankar och idéer aldrig tar slut, då har jag kommit på att om jag skriver ner dessa bra idéer och tankar så släpper jag dem samtidigt, och då blir det lugnare i hjärnan. Så jag tänkte att det kanske skulle vara på sin plats med några tips om hur man lugnar ner sin aktivitet i hjärnan, jag har provat några av dem men jag ska prova fler, det skadar aldrig. Att bara släppa sina tankar är inte alltid så lätt.

Sänk tempot- få till lite lugn och ro innan du sätter dig ner och mediterar, man kan inte gå från hundra till noll, så sätt dig och andas lugnt en stund. Hitta en bra sittställning- det behöver inte alls vara lotusställning, sitt bara riktigt bekvämt. Lägg dig eventuellt ner- kanske på golvet med en filt och om du somnar så behöver du säkert det mer än en meditation. Gör det som fungerar för dig- Du behöver inte prestera ingen är perfekt, alla kan, andligt sett så är alla ögonblick där du bara är typ står och diskar eller sitter i tystnad och virkar eller stickar. Acceptera tankarna och myllret- Det går inte att stoppa tankar, vi kan inte sätta oss över dem, dom finns där hela tiden, men vi kan styra dem så att dem inte styr dig. Återgå till din fixeringspunkt- varje gång det kommer tankar och det kan du ge dig på att det gör så håll fast vid din fixeringspunkt som kan vara ett mantra eller en inre bild av en ljuslåga ett moln eller något annat. Var snäll mot dig själv- slå inte på dig själv när du inte får ordning på dina tankar, återgå till ditt fokus igen och igen. Bestäm hur länge du ska meditera- 5-10 minuter är en bra start, 20 minuter kan vara kanon. Kom lugnt tillbaka till nuet- Kom sakta tillbaka efter meditationen, ta några djupa andetag och sträck på din kropp lugnt och fint, öppna ögonen och drick ett glas vatten.

Så att skriva ner sina tankar och att sitta en stund i nuet, kan ge dig positiva effekter som bland annat stärka immunförsvaret, att tänka mer positivt, gör dig mer kreativ och till sist stärker ditt minne, men fram tills mitt minne är stärkt så tänker jag använda denna fina och himla bra bok/almanacka, det betyder inte att jag slutar att meditera varje dag, tvärtom, jag går all in med bok och allt!!

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *