Veckans tips

Medveten närvaro

Eller sinnesnärvaro, eller mindfulness, i praktiken är det en slags meditationsteknik där man tränar på att vara uppmärksam, ta vara på ögonblicket och att leva i nuet, det låter bra men är det så enkelt, att kunna styra sitt medvetande och sin egen uppmärksamhet är själva grunden i tekniken och vilken också påverkar vårt förhållningssätt till det som sker i vårt liv.

Vid sömnbesvär är mindfulness guld värt att använda, ta tre djupa andetag, då känner du hur du blir lugn fortsätt sedan att fokusera på din andning och gör det en stund så inte tankarna får din uppmärksamhet. Det behöver inte vara någon längre eller större process, 5-20 minuter per dag, ibland kan det räcka med 3 djupa andetag så har du kommit till ro eller hamnat i ett lugn.

Detta gör mindfulness: Minskar stress och oro. Förbättrar din sömn. Hjälper dig att fokusera på det som är väsentligt. Bli mer uppmärksam på vad som händer runt omkring dig. Bli mer kärleksfull och med kännande. Leva i balans och mer i nuet. Öka ditt tålamod. öka din förmåga att möta svårigheter. Att bättre hantera smärta. Öka din livskvalitet. Detta är forskningsbaserat.

Så det är bara att sätta igång, det finns massor med mindfulnessövningar på nätet här är några som jag har lyssnat på: Maria Helander stresscoachen mindfulnessövningar.tiohundra

Så det är bara att sätta igång, börja med tre djupa andetag och gå exempelvis igenom kroppen, kroppsdel för kroppsdel och när tankarna kommer så registrera dem men återgå till att fokusera på kroppen eller andningen, vi kommer alltid att känna och tänka men vi värderar inte släpp och fortsätt att fokusera. Lycka till !!

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *