Veckans tips

Meditera mera

Som jag säkert nämnt förut så började jag att meditera i somras under min semester, det var svårt i början och jag visste inte riktigt konkret hur man gjorde, vilket har med hur jag fungerar som person, men det kanske finns fler där ute som jag som gärna vill veta hur man konkret går till väga…..så här kommer mina tips.

Hur mediterar man jo…..hitta en bekväm sitt eller liggställning, andas med långa, långsamma och djupa andetag, ta ett djupt andetag ända ner i magen och fyll hela magen med luft andas sedan ut all luft långsamt, fokusera på andningen, andas med näsan och lägg en hand på bröstkorgen och en hand på magen, det ska vara magen som rör sig inte bröstkorgen, fokusera sedan på andningen, du kan starta med 5 minuter till att börja med, släpp de tankar som kommer och återgå till att fokusera på andningen, värdera inte dina tankar och värdera inte att det kommer tankar, återgå bara till att fokusera på andningen igen. Att få till en ny vana sägs det att det tar ungefär 21 dagar, men vanan är inte bestående förrän efter ca 6 månader, så det som gäller är träning varje dag… hitta en stund för dig själv varje när du sätter dig ner i tystnad blundar och tänder ett ljus och andas djupt i magen 5 minuter varje dag jag sätter alltid min timer så att jag vet att det gått så många minuter, om det känns och går bra så öka tiden, men det är träning och planering som gäller.

Om du vill kan du testa att göra ett stress test som går ut på att du sätter din timer/klocka på 1 minut och räkna dina andetag utan att förändra din andning…. andas du mer än 7 andetag på en minut så är du på stressnivå… testa gärna flera gånger…

Börja i liten skal, planera in 3 gånger i veckan tillsvidare, och öka i stället efterhand…..Tänk på fokusera på andningen, kommer tankarna så gå tillbaka till andningen…….

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *