Veckans tips

Mat som tarmarna älskar

Att bygga upp en stark tarmflora vill vi nog alla göra, skönt att slippa augustiförkylningar, minska allergi, du kan trimma sammansättning av dina tarmbakterier såsom att para ihop mat som innehåller levande och nyttiga bakterier och det ger dig en bättre hälsa. Jag läste denna artikel och skriver om den lite men med samma innehåll.

Jordärtskocka och yoghurt : Jordärtskocka är en ypperlig källa till kostfibern inulin som är godis för yoghurtens mjölksyrabakterier.

Jordärtskocka smakar himmelskt när den skärs i tunna skivor, vänds i olivolja i en plastpåse och ugnsbakas till spröda chips. Salta och avnjut dem med en dippsås av till exempel Verum eller A-fil med levande probiotika.

Rödlök och fetaost : En fetaost baserad på opastöriserad mjölk är utmärkt källa till probiotiska bakterier, matcha den med rödlök som är en bra källa till prebiotiskt inulin.

En sallad med fetaost , rödlök och tomater, till något grillat blir en kanon kombination för tarmen.

Honung och Kefir : kefir är en surmjölksprodukt från Kaukasus som innehåller massor av probiotiska bakterier, och när denna kommer samman med honung så visar det sig att de goda bakterierna förökar sig flitigt.

Rör ut en rejäl sked honung i lite kefir till frukost eller ta lite kefir i dina pannkakor och ät dem med honung och färska bär. Kallslungad honung är den bästa. Testa dig fram !!

Surkål och vitlök : När kålen fermeteras uppstår probiotiska bakterier, tillsammans med vitlöken så blir det fullt med prebiotiska inulinfibrer.

Krossa vitlöken och låt den stå innan du blandar ner den i surkålen, lägg gärna i rivna morötter och en massa smarriga kryddor.

Alltså all probiotoka gifter sig och ger dubbel effekt tillsammans med prebiotika, många svåra ord kanske men googla så blir allt glasklart.

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *