Veckans tips

Hur man mediterar

Det finns säkert många hundra olika sätt att meditera och även lika många instruktionsböcker, det som räknas är din egen känsla av att vara närvarande. Jag visste inte alls hur man gjorde när man mediterade, jag hade svårt att inte tänka på annat, tankarna kom och gick. Då tänkte jag att jag måste starta från början jag behöver en kurs i meditation för nybörjare. Alltså nollställa mig och föreställa mig att jag aldrig har mediterat.

Jag fick lära mig detta: Leta rätt på en bekväm ställning antingen sittande eller liggande, andas långa, långsamma och djupa andetag, fokusera på andningen, försök att släppa alla tankar som kommer till dig men som du inte behöver bry dig om just nu, värdera dem inte heller och värdera inte att du tänker på annat.

Jag fick lära mig att andas med näsan, man kan lägga en hand på bröstkorgen och den andra handen på magen, det ska vara magen som rör på sig inte bröstkorgen, du ska fylla din mage som en ballong och när det känns som om den är full så fyller du lite till, och låt sedan luften sakta pysa ut ur lungor och mage. Sedan kommer det bästa av allt kroppen känner själv av när det är dags för nästa andetag. När vi andas ytligt uppe i bröstkorgen så aktiverar vi kroppens stress system och vi ställer in oss på kamp eller flykt. Att andas långa och djupa andetag aktiverar vårt lugn och ro system. Det går inte att vara stressad, rädd eller ångestfylld om man andas lugnt och djupt. Att meditera kan även vara att promenera i naturen eller vid havet, ställen där man hittar ett lugn. Att meditera eller att vara i nuet och närvarande ger oss så mycket på plussidan, bra sömn, positiva tankar acceptans.

Så släng dig ut och lär dig meditera hitta just din grej, vad passar dig, vad mår du bra av, det är det viktigaste.

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *