Veckans tips

En bra kostbalans

Jag har hittat tre ganska stora knep som gör att du kan hitta din balans när det gäller din kost, jag har själv testat och det fungerar.

  • Ta bort all skräpmat, när du äter skräpmat så frisätter det dopamin, som fungerar som ångestdämpande och stresslindrande, nackdelen med detta är att du vill bara ha mer och mer, denna mat består ju av snabba kolhydrater som förvandlas till socker, detta innebär att du får ett sötsug som gör att du småäter hela tiden, men blodsockret vill inte ha en berg och dalbana, så om du låter bli skräpmaten och äter mer grönsaker bra fetter och långsamma kolhydrater och mycket protein så kommer du att ha ett stabilt blodsocker, vilket innebär att du låter bli att småäta, och du förblir mätt längre.
  • Ät med en slags närvaro, många som har problem med vikten har ofta svårt med att känna skillnad på hunger, törst, sötsug och även suget som kan komma från rastlöshet, trötthet och även stress. För att känna igen dina hungersignaler så ät gärna med jämna mellanrum och lagom portioner, det är inte farligt att bli hungrig emellan åt, risken att överäta minskar när du äter långsamt gärna så länge som 20 minuter och är lite mindfull vid matbordet. Undvik sött, vitt och sötade drycker.
  • Ha koll på ditt känsloätande, att känsloäta är jätte vanligt, du kanske äter för att du är stressad, glad, ledsen, trött, uttråkad eller rastlös, oftast finns det ett känsloätande bakom en övervikt, ett riktigt bra sätt är att föra matdagbok, skriv ner allt du äter och varför, känn efter ordentligt vad du känner nästa gång som du stoppar något i munnen, är jag hungrig eller är jag sugen.
  • Om du vill gå lite längre så skriv matdagbok en vecka, allt som du stoppar i dig på en vecka och skicka den till mig så ska jag hjälpa dig med att se genom mitt suveräna dataprogram vad du äter för mycket av eller för lite av, vad jag kan hjälpa dig att justera för en bra balans med din kost.

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *