Veckans recept

Bärsylt & Honung

I veckan som var så fick jag en del bra tips/recept av min coach när det gäller den naturliga sötman, han pratade då bland annat om honung som endast innehåller 330 kcal per 100 g jämfört med exempelvis smör som innehåller 660 kcal per 100 g. Det sägs även att man kan använda kanel och eller kardemumma i kaffet för att uppnå en smak av sötma….om man går 10.000 steg per dag kan du använda 1 tsk honung per dag, om du går upp mot ca 15.000 steg per dag kan du stoppa i dig 1 msk med honung eller fördela det på en dag. Intressant….

Nyttig bärsylt: 300 g blandade bär och eller jordgubbar, 100 g mango( den är för sötmans skull) 1/2 dl chiafrön och 1 msk psylliumfrön eller husk. Mixa med stavmixer och häll upp i en ren glasburk och förvara i kylen…….jättegod blev den, jag hade ju gått meer än 10.000 steg den dagen så det fick även åka i en tsk honung.

Bananplättar/pannkakor är en bra frukost om du vill vara säker på en mättande och nyttig frukost: 2 bananer, 1/2 dl havregryn, 2 ägg, och kanel och kardemumma e.v vaniljpulver, olja eller kokosfett till stekning. Lägg bananer och havregryn tillsammans med kryddor och ägg och mixa sedan till en smet, tillsätt vatten om smeten är för trög, jag har även i 1 tsk husk. Stek med olja eller smör, servera med den nyttiga sylten. Jag lovar att du håller dig mätt en hel förmiddag.

Kärlek & Ljus Lie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *